Det gäller att köra fort – men smart

Postad av Mediaempire 2009-08-13 10:57

Racehelg 4 Falkenberg

Sommaruppehållet är slut.
Racing-Sverige laddar för omstart i Carrera Cup Scandinavia.
Martin Öhlin är den som laddar hårdast.

Carrera Cup Scandinavia är världens största Carrera Cup med 34 anmälda bilar på startlinjen. I en av dem sitter Martin Öhlin. Och han tänker vinna. Öhlin ligger nu på sjätte plats i mästerskapet, 53 poäng efter ledaren. Sista tävlingen på Falkenberg blev ingen succé då Öhlin blev påkörd av teamkompisen Tony Rickardsson. Men nu ska viktiga poäng plockas.
– Det ska bli kul att köra igen, men nu gäller det att vara smart, det håller inte att köra gasfoten genom golvet och kriga sig fram. Jag ska plocka poäng i varje race nu.

Martin Öhlin har haft bästa tänkbara uppladdning, i juli körde han en tävling tillsammans med regerande STCC-mästaren Richard Göransson i tyska VLN-serien. Sextimmarslopp på legendariska banan Nürburgring i en BMW 320d, tillsammans med teamägaren Torsten Schubert vann de dieselklassen och slutade på 14:e plats totalt, av 185 startande bilar.
– Det var galet roligt! En helt ny upplevelse och otroligt bra träning. Man kan säga att jag fick nya referenser om vad racing är för något, säger Öhlin.

Nürburgrings gamla del, kallad Nordschleife, ”Nordslingan” är 20 830 meter lång, byggdes mellan 1925 och 1927 och innehåller 73 kurvor, sitter ihop med Grand Prix-slingan där bland annat F1 körs. Nordslingan innehåller många skymda krön och stora höjdskillnader och betraktas som en av världens farligaste tävlingsbanor. I helgen är dock distansen kortare, Gelleråsenbanan i Karlskoga är 2400 meter lång och byggdes 1949. Men tätstriden kommer att vara lika hård som på Nürburgring.
Och Martin Öhlin tänker vinna sin klass.
Igen.