Revanschfyllda WestCoast-förare laddar för Danmark

Postad av Mediaempire 2011-08-24 14:59

Två revanschfyllda WestCoast Racing-förare förbereder sig just nu för STCC-helgen i Danmark. Richard Göransson åker till Danmark, starkare än någonsin efter dubbelsegern i Karlskoga, för att ta den segern olyckan i säsongsstarten satte stopp för. Martin Öhlin var besviken efter att ha missat en pallplats på favoritbanan i Karlskoga och åker till Danmark för att revanschera sig.
– Vi vill båda ha revansch, säger Richard Göransson. Jag åker till Danmark för att ta segern som var vår i säsongsstarten och som vi aldrig fick. Jyllandsringen är en bana vi är snabba på och jag åker dit för max attack. Det finns ingen anledning att hålla tillbaka eller köra på säkerhet, det är bara full attack som gäller och målet är minst en seger.

Martin Öhlin är lika laddad inför helgen. Han lämnade Karlskoga för två veckor sedan besviken efter att han startat tvåa i det andra racet men blivit avknuffad i starten. Efter besvikelsen på favoritbanan laddar nu Martin för Jyllandsringen där han var snabb i säsongsstarten.
– Jag var besviken efter Gelleråsen och den besvikelsen ska jag använda för att ta rejäl revansch i Danmark, säger Martin bestämt. Det är verkligen på tiden att få utdelning för farten som finns i mig och bilen. Jyllandsringen är en bra bana för BMW:n och jag kör för revansch och ska ha mycket poäng och pallplats.

I sammandraget ligger Martin långt nere efter fyra poängfattiga helger i rad. Det har gjort att stockholmaren lagt om målsättningen för resten av säsongen.
– Det finns ingen anledning att titta på totalresultatet, det är bara bra helger och full attack som gäller för min del, säger Martin. Richard har klättrat snabbt och kan jag ta mycket poäng och vara med och slåss där uppe har han också nytta av det. Jag kommer att satsa, avslutar han.

Några tveksamheter över att återvända till Jyllandsringen efter olyckan i våras finns inte hos Richard Göransson. Han ser fram emot en ny stark helg för WestCoast Racing och att utmärka sig i ett tufft startfält.
– Det är en bana som alla andra banor och jag känner mig stark. Karlskoga var den första helgen efter att jag kom tillbaka där jag kände att det gick att gå 100% och det är bara att fortsätta. Vi har en bra form just nu, jag ser fram emot en spännande helg med ett hårt motstånd. Det är ett par nya förare som hoppar in i helgen som kommer vara snabba i lätta bilar. Vi ska bjuda dem och alla andra på ett hårt motstånd!

Richard Göransson har vunnit tre av de sex senaste racen och är efter dubbelsegern i Karlskoga nu fyra totalt i mästerskapet. Han har inte ändrat på sin målsättning för säsongen.
– Vi leder vårt mästerskap, det som startade i Göteborg och slutar på Mantorp, ganska komfortabelt och det ska vi ta hem, säger Richard bestämt. Sen har vi faktiskt häng på tredjeplatsen och målet om en SM-medalj är inte omöjligt. Det finns ingen anledning att köra på säkerhet, jag kommer att fläska på.

Tidsschema, STCC Jyllandsringen

Lördag 27/8
13.40: Test
16.35: Kval

Söndag 28/8
10.40: Warm up
13.00: Race 1
15.35: Race 2

TV-tider, STCC

Viasat
Söndag 28/8
12.30: Race 1 (Viasat Sport)
16.15: Race 2 (Viasat Motor)

SVT
Måndag 29/8
17.00: SVT1

WestCoast Racing, STCC Gelleråsen 2010:

24-25 april
Q1: Richard Göransson, P4
Q2: Richard Göransson, P4
Heat 1: Richard Göransson, P2
Heat 2: Richard Göransson, P7

4 september
Q1: Richard Göransson, P2
Q2: Richard Göransson, P3
Heat 1: Richard Göransson, P1
Heat 2: Richard Göransson, P2

Richard Göransson på Jyllandsringen:
1 seger, två andraplatser

Martin Öhlin på Jyllandsringen:
Bästa STCC-resultat P7 2011 efter uppkörning från sista plats
Carrera Cup 2010: En andraplats och en tredjeplats

Viktlista, STCC Jyllandsringen 2011:

1225 kilo: BMW 320si E90 [6 speed SQ-box]
1210 kilo: BMW 320si E90 [5 speed H-box]
1210 kilo: Volkswagen Scirocco
1205 kilo: Chevrolet Cruze
1199 kilo: Volvo C30
1165 kilo: Honda Accord [Elgaard, Giovanardi]
1160 kilo: Volkswagen Scirocco [Kristoffersson]
1160 kilo: Alfa Romeo 156
1150 kilo: Honda Accord [Engström]
1150 kilo: SEAT León TFSi
1130 kilo: SEAT León TFSi [Jason Watt]
1120 kilo: BMW 320i E46